Na antmanii też założyłem ten temat, żeby osoby nie mające tam konta, mogły mi tutaj doradzić.
Mam zamiar zrobić formikarium korkowe. Zrobiłem profesjonalny projekt (zdjęcie w załączniku) i chciałbym się Was poradzić odnośnie niego.
Oznaczenia:
Czerwony-nawadnianie
Brązowy-gniazdo
Żółty-arena
1. Czy stosunek pomiędzy wymiarami areny, a gniazda jest dobrze zachowany?
2. Czy złoże grubości 1cm wystarczy dla wszystkich gatunków Camponotus?
3. Czy wysokość formikarium jest odpowiednia?
4. Czy dziura do nawadniania jest dobrze umieszczona i będzie spełniać swoją rolę (lewy górny róg formi)?
5. Chyba najważniejsze pytanie, jak oddzielić gniazdo od areny, żeby piasek który będzie na arenie nie łapał wilgoci od gniazda? Szybka oddzielająca arenę i gniazdo, a w niej dziura, tak jak jest to na rysunku?
Wszystkie rady i pomysły mile widziane.
Formikarium korkowe.
Moderatorzy: slodkie_ciacho, Moderatorzy
Dziennik hodowli
Pytania do dziennika
C. scutellaris | C. aethiops | C. herculeanus | C. ligniperdus | M. rubida i inne
Pozdrawiam!
Pytania do dziennika
C. scutellaris | C. aethiops | C. herculeanus | C. ligniperdus | M. rubida i inne
Pozdrawiam!
Mała kolonia z moich obserwacji nie zbyt często wychodzi na arenę może 50 / 50 + kilka wyprowadzeń na wężyki.bastek67 pisze:1. Czy stosunek pomiędzy wymiarami areny, a gniazda jest dobrze zachowany?
1 cm za mało - zalecam 1,7 - 2,0 cm.bastek67 pisze:2. Czy złoże grubości 1cm wystarczy dla wszystkich gatunków Camponotus?
Daj 7-8 cmbastek67 pisze:3. Czy wysokość formikarium jest odpowiednia?
Tylko rób tak aby nie było szparek bo mi camponoty weszły w szparki i już zostały tam [*] R.I.P Zostało kilkanaście sztuk.bastek67 pisze:4. Czy dziura do nawadniania jest dobrze umieszczona i będzie spełniać swoją rolę (lewy górny róg formi)?
> Tak, mi piasek na arenie strasznie wilgoć łapie.bastek67 pisze:5. Chyba najważniejsze pytanie, jak oddzielić gniazdo od areny, żeby piasek który będzie na arenie nie łapał wilgoci od gniazda? Szybka oddzielająca arenę i gniazdo, a w niej dziura, tak jak jest to na rysunku?
1) Dobrze ogarnij nawadnianie - przetestuj jak się zamacza korek,bastek67 pisze:Wszystkie rady i pomysły mile widziane.
2) Możesz warstwy korka zszyć żyłką aby nie latały.
3) Na arenę daj pojemnik z wodą.
3) Zalecam, abyś zrobił wyprowadzenia na zewnętrzne areny.
4) Jak rozwiążesz sprawę grzania formicarium?
Dzięki za odpowiedź. Co do podgrzewania to formi będzie stało na macie grzewczej.
Dziennik hodowli
Pytania do dziennika
C. scutellaris | C. aethiops | C. herculeanus | C. ligniperdus | M. rubida i inne
Pozdrawiam!
Pytania do dziennika
C. scutellaris | C. aethiops | C. herculeanus | C. ligniperdus | M. rubida i inne
Pozdrawiam!
Jak masz możliwość to sprawdź termometrem ile było stopni aby mrówki nie miały za gorąco.
i napisz dla mojej ciekawości jaka mata. Ja mam 14x15cm 5W. Ustawiona jest na 1/3 powierzchni formicarium.
i napisz dla mojej ciekawości jaka mata. Ja mam 14x15cm 5W. Ustawiona jest na 1/3 powierzchni formicarium.
Spokojnie, cały osprzęt mam także mrówek nie ugotuję.
Mata: REPTI GOOD 28cm x 65cm 35W
Mata: REPTI GOOD 28cm x 65cm 35W
Dziennik hodowli
Pytania do dziennika
C. scutellaris | C. aethiops | C. herculeanus | C. ligniperdus | M. rubida i inne
Pozdrawiam!
Pytania do dziennika
C. scutellaris | C. aethiops | C. herculeanus | C. ligniperdus | M. rubida i inne
Pozdrawiam!
Bastek67, nie trzeba było męczyć się ze schematem. Łatwiej było napisać, że robisz kompakt na wzór curtusowego. :-P
Moje zdanie jest takie:
Dla mnie gniazda kompaktowe curtusa (i ogólnie podobne kompakty) są niepraktyczne. Nigdy nie rozumiałem powiedzenia "Generalnie i tak nie ma nic lepszego niż kompakt, więc po co?" Zdecydowanie wolę luźne gniazda, bo można nimi łatwiej operować.
Moje zdanie jest takie:
Ten cały stosunek proporcji, to pic na wodę. W tak małej konstrukcji nie ma to znaczenia. Arena zawsze będzie za mała. Co im za różnica, czy mają do przejścia 10 cm, czy 5 cm. Pozostaje jeszcze opcja 'ratunkowa', gdzie przecież można wywiercić otwory dla zewnętrznych aren. Ale wtedy co to za kompakt. Chyba, że do przeprowadzania kolonii. :P1. Czy stosunek pomiędzy wymiarami areny, a gniazda jest dobrze zachowany?
Myślę, że wysokość korytarzy i komór powinna się zaczynać od 1cm. Żeby królowa nie była za bardzo spłaszczona. Ale że nie widziałem nigdy campo na oczy, to może 1,5 cm będzie dobre?2. Czy złoże grubości 1cm wystarczy dla wszystkich gatunków Camponotus?
Im wyższe, tym lepiej dla Ciebie. Przeważnie areny mają 10 cm wys. Pytanie jeszcze czym będziesz zabezpieczał. Jak zrobisz niskie, to jak raz zamkniesz, to później nie otworzysz.3. Czy wysokość formikarium jest odpowiednia?
To formikarium chyba nie otrzymało nigdy lepszego nawadniania. Moczyło się róg w kącie. Polewając, albo strzykawką z igłą.4. Czy dziura do nawadniania jest dobrze umieszczona i będzie spełniać swoją rolę (lewy górny róg formi)?
Byłoby dobrze, gdybyś mógł dokleić tam ten kawałek szkła. Nie pamiętam, czy którekolwiek gniazdo kompaktowe miało takie zabezpieczenie. Bliżej było zasady, żeby nie przelewać korka, to arena nie będzie moknąć. Korek ma to do siebie zdaje się, że musi się nauczyć pić wodę. Dlatego przy pierwszych próbach nawadniania trzeba lać wodę ostrożnie, bo zanim wsiąknie w korek, to przepłynie do areny.5. Chyba najważniejsze pytanie, jak oddzielić gniazdo od areny, żeby piasek który będzie na arenie nie łapał wilgoci od gniazda? Szybka oddzielająca arenę i gniazdo, a w niej dziura, tak jak jest to na rysunku?
Dla mnie gniazda kompaktowe curtusa (i ogólnie podobne kompakty) są niepraktyczne. Nigdy nie rozumiałem powiedzenia "Generalnie i tak nie ma nic lepszego niż kompakt, więc po co?" Zdecydowanie wolę luźne gniazda, bo można nimi łatwiej operować.
Nie widzę powodu, dla którego 1 cm to miałoby być za mało - według mnie wystarczy w zupełności, a 2 cm to już sporo za dużosrebrny pisze:1 cm za mało - zalecam 1,7 - 2,0 cm.bastek67 pisze:2. Czy złoże grubości 1cm wystarczy dla wszystkich gatunków Camponotus?
>> Atlas mrówek online <<
Truteń weteran.
Truteń weteran.