Jak zwiększyć głębię ostrości?

Makrofotografia - robimy zdjęcia naszym mrówkom

Moderatorzy: slodkie_ciacho, Moderatorzy

Awatar użytkownika
MAck
Posty: 573
Rejestracja: śr 12 paź, 2005
Lokalizacja: Warszawa

wt 18 maja, 2010

Wielu zapewne zadaje sobie tytułowe pytanie. Zbyt mała głębia ostrości (GO) jest częstym problemem w makrofotografii. Problem ten szczególnie doskwiera użytkownikom lustrzanek, przy pomocy których trudniej niż kompaktem uzyskać zadowalającą GO. Nie mam niestety cudownej recepty ;) Jest co prawda sposób dający dobre rezultaty, okupiony jest on jednak wieloma ograniczeniami.

Aby skorzystać z tej metody konieczne jest wykonanie serii zdjęć naszego obiektu np mrówki. Każde zdjęcie należy wykonać tak, aby inna część naszej mrówy znalazła się w GO. Następnie za pomocą odpowiedniego programu łączymy poszczególne ujęcia uzyskując ostrą mrówę od czubeczka pierwszego ząbka żuwaczki po sam koniuszek odwłoka ;) (tą metodą wykonywane są zdjęcia ze strony AntWeb). Do tej pory wszystko wydaje się być łatwe.

Niestety ta metoda ma pewne wady:
:arrow: mrówa w trakcie wykonywania poszczególnych zdjęć nie może się ruszać,
:arrow: aparat musi być unieruchomiony, tak aby każde zdjęcie przedstawiało te same ujęcie z jedynie inaczej ustawioną ostrością,
:arrow: zdjęć musimy wykonać dostatecznie dużo, aby po "zsumowaniu" GO z poszczególnych ujęć, cała mrówa była ostra (w rzeczywistości warto zrobić więcej zdjęć, tak aby poszczególne GO nachodziły na siebie, będziemy wtedy pewni, że nie uzyskamy efektu nieostrych przejść pomiędzy poszczególnymi ujęciami).

Więcej wad nie będę podawać, aby was nie zniechęcać ;) W necie można znaleźć masę niesamowitych zdjęć zrobionych tą techniką. Ja korzystałem z programu Helicon Focus (przez 30 dni darmowy). Takie możliwości oferuje również AllFocus, Image in Focus, CombineZ, Zerene, AutoMontage czy Photoshop.

Była to moja pierwsza próba i ze względu na powyższe ograniczenia prawdopodobnie ostatnia. Trudno więc oczekiwać, abym za pierwszym razem uzyskał jakiś niesamowity efekt. Do wykonania finalnego zdjęcia potrzebowałem 19 ujęć (przypuszczam, że mogłem zrobić ich mniej i efekt też powinien być zadowalający). Ważyły one łącznie 235MB i połączenie ich przez program Helicon Focus zajęło ponad godzinę.


Poniżej pojedyncze zdjęcie z ostrością ustawioną na główkę. Wyraźnie widać, że nawet cała głowa nie zmieściła się w GO - na pojedynczym zdjęciu o ostrym jednocześnie tułowiu, odwłoku i czułkach możemy zapomnieć:

Obrazek


Tutaj z kolei efekt ostateczny:

Obrazek


Koniecznie pochwalcie się co wam uda się wykrzesać przy pomocy tej techniki.
Awatar użytkownika
Orn
Posty: 612
Rejestracja: pn 24 wrz, 2007
Lokalizacja: Gdynia

wt 18 maja, 2010

Piękny Ci efekt wyszedł. Ja się cieszę się jak mi wyjdzie chociaż jedno zdjęcie(ale to przekonanie mija gdy zrzucę go na kompa :D). Twoja mrówka wygląda bardzo...martwo. Właśnie, kiedyś próbowałem tę metodę zastosować gdy przypadkiem zauważyłem, że niemal identycznie sfotografowałem martwego konika polnego jedzonego przez mrówki. Na jednym zdjęciu wyostrzona była mrówka na na drugim konik polny. Próba połączenia w gimpie była męczarnią i sam efekt nie był idealny. Zainspirowałeś mnie by kiedyś to powtórzyć w podobnej sytuacji.
Awatar użytkownika
pawelllQwE
Posty: 2572
Rejestracja: pn 01 wrz, 2008
Kontakt:

wt 18 maja, 2010

No niestety przy żywych okazach a szczególnie w fotografii terenowej tego niestety nie wykorzystamy- a szkoda ;p

Pierwszy raz o tym "cacku" usłyszałem na forum entomo.pl gdzie można natknąć się na wiele owadów "zrobionych" tym programem- martwe owady oczywiście :)
Spróbuję się tym pobawić tylko najpierw muszę znaleźć ten program xP

Co do twojej fotki to Obrazek , bo fajny efekt uzyskałeś :)
Awatar użytkownika
MAck
Posty: 573
Rejestracja: śr 12 paź, 2005
Lokalizacja: Warszawa

wt 18 maja, 2010

Nie jest łatwe zastosowanie tego w praktyce ale na pewno się da! Poniżej przykłady:

http://www.naturescapes.net/122006/06Sc ... 04HW-1.jpg

http://www.naturescapes.net/122006/12ka ... 0CP-HW.jpg

Ja korzystałem już wcześniej z tej metody przy mrówkach (oczywiście w pełni żywych) - bawiłem się jednak ręcznie w sklejanie zdjęć, nieco zwiększając GO a nie poprzez wyspecjalizowany do tego program, którym można uzyskać imponujące efekty.
Ostatnio zmieniony śr 19 maja, 2010 przez MAck, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
pawelllQwE
Posty: 2572
Rejestracja: pn 01 wrz, 2008
Kontakt:

wt 18 maja, 2010

"no hotlinks"

Czyli nic nie widzę ;d
Awatar użytkownika
pawelllQwE
Posty: 2572
Rejestracja: pn 01 wrz, 2008
Kontakt:

śr 19 maja, 2010

Program można pobrać tutaj (wersja 30 dniowa):
http://www.heliconsoft.com/focus_downloads.html

Próbowałem zrobić coś al'a antweb ;p Zrobiłem na szybko żeby wogóle zobaczyć jak to działa ;] Musiałem kilka razy powtarzać serie bo na początku.. no nie ważne, w skrócie mrówka miała dwa odwłoki nałożone na siebie itp. ;p

Dopiero przy 3 próbie coś mi zaświtało i wyszło coś takiego:
Jedno ze zdjęć
Obrazek

"Efekt końcowy"
Obrazek

Wyszło słabo, nawet bladziutko ;p na spokojnie postaram się, aby wszystkie części były ostre. Zdjęcia robiłem na najwyższej rozdzielczości i wykonałem ich tylko 12. I nakładało się to na siebie około 2 minut, jak Ty to MAck robiłeś, że zajęło to aż godzinę? ;p Mam rozumieć, że 19 zdjęć ważyło 235 Mb?
I jak robisz zdjęcia to za każdym razem starasz się uzyskać inny obszar ostry?
Czy kolejność ma znaczenie? Tzn. powiedzmy, że zrobiłeś głowę ostrą i możesz teraz zrobić np. odwłok a potem wrócić do tułowia, stylika itd.? Czy trzeba po kolei (głowa, tułów, nóżki, stylik, odwłok)?
No i powiem szczerze, ze miałem problemy z ustawieniem ostrości ;p No bo jeśli masz unieruchomiony aparat i widzisz mrówkę to jak za każdym razem zmieniać ostrość? Chyba nie ruszasz zoom'a, czyli nie oddalasz i nie przybliżasz bo kadr byłby już inny i automatycznie mrówka byłaby mniejsza/większa wiec ogniskowa musi być stała.
No więc ja robiłem to tak- mam obiektyw wysunięty do zadowalającego powiększenia i przesuwałem trochę aparat na część która mnie interesowała (np. głowa) i z ustawioną ostrością na głowę (trzymałem do połowy przycisk :p) wracałem z kadrem mniej więcej na środek mrówki i naciskałem spust do końca. I powtarzałem tą czynność z nastawieniem na inne części mrówki i kadr by w miarę taki sam. No ale wiadomo, z tą ostrością to trochę była loteria ;p
Więc byłbym wdzięczny gdybyś mi opisał jak ty to robiłeś ;)
Z pewnością mi to pomoże i na tym co powyżej wstawiłem się nie skończy ;p
Fajna sprawa z tym programikiem ;)
Awatar użytkownika
MAck
Posty: 573
Rejestracja: śr 12 paź, 2005
Lokalizacja: Warszawa

śr 19 maja, 2010

Cieszę się, że kogoś zainteresowałem tym pomysłem bo efekty można uzyskać na prawdę fajne.
pawelllQwE pisze:(...) I nakładało się to na siebie około 2 minut, jak Ty to MAck robiłeś, że zajęło to aż godzinę? ;p Mam rozumieć, że 19 zdjęć ważyło 235 Mb?
Tak, łączna waga pojedynczych zdjęć wyniosła 235MB. Ile Twoje ważyły? Być może długość pracy programu w moim wypadku wynika z faktu, że zdjęcia robiłem w formacie CR2 (tzw RAW) a nie JPG. Ponadto robiłem to na kompie mamy :P gdzie jest 512 ramu i procesor 2,4 GHz z 1 rdzeniem.
pawelllQwE pisze:I jak robisz zdjęcia to za każdym razem starasz się uzyskać inny obszar ostry?
Czy kolejność ma znaczenie? Tzn. powiedzmy, że zrobiłeś głowę ostrą i możesz teraz zrobić np. odwłok a potem wrócić do tułowia, stylika itd.? Czy trzeba po kolei (głowa, tułów, nóżki, stylik, odwłok)?
No i powiem szczerze, ze miałem problemy z ustawieniem ostrości ;p No bo jeśli masz unieruchomiony aparat i widzisz mrówkę to jak za każdym razem zmieniać ostrość? Chyba nie ruszasz zoom'a, czyli nie oddalasz i nie przybliżasz bo kadr byłby już inny i automatycznie mrówka byłaby mniejsza/większa wiec ogniskowa musi być stała.
Ustawiłem mrówę modląc się, aby się nie poruszyła (niestety w trakcie całej operacji zmieniła nieco pozycję głowy, czułek i przedniej nogi więc na finalnej grafice miałem 7 nóg :D ale ręcznie te niedoróbki poprawiłem). Aparat umieściłem na statywie (w trakcie całej operacji nie zmieniała się odległość mrówy od matrycy aparatu) ustawiając ostrość na czułki. Następnie korzystając z pierścienia na obiektywie do ustawiania ostrości (nie tego do zmiany zoom'u) zmieniałem manualnie ustawienie GO tak, że na każdym kolejnym ujęciu GO była bliżej końca odwłoka od poprzedniego (ale wydaje mi się, że zdjęcia nie muszą być "po kolei" - program powinien się zorientować).

To co mnie denerwuje w zdjęciach na AntWeb to patyczek przytrzymujący mrówę, który zawsze musi być widoczny... rozpraszając uwagę oraz psując efekt wizualny. U Ciebie ładnie się on rozmył w tle :)
Awatar użytkownika
Orn
Posty: 612
Rejestracja: pn 24 wrz, 2007
Lokalizacja: Gdynia

śr 19 maja, 2010

MAck, to ta królowa była żywa??
pawelllQwE, z tego co piszesz wynika, że korzystasz z autofocusu. W trybie manualnym (a tylko taki masz brać pod uwagę) masz(powinieneś mieć) prócz trybu makro jeszcze MF, czyli ręczne ustawienie ostrości.
Awatar użytkownika
MAck
Posty: 573
Rejestracja: śr 12 paź, 2005
Lokalizacja: Warszawa

śr 19 maja, 2010

Orn pisze:MAck, to ta królowa była żywa??
Jeszcze wtedy tak, następnego dnia już nie :(
Awatar użytkownika
pawelllQwE
Posty: 2572
Rejestracja: pn 01 wrz, 2008
Kontakt:

czw 20 maja, 2010

Orn pisze:pawelllQwE, z tego co piszesz wynika, że korzystasz z autofocusu. W trybie manualnym (a tylko taki masz brać pod uwagę) masz(powinieneś mieć) prócz trybu makro jeszcze MF, czyli ręczne ustawienie ostrości.
A no racja ;p
Faktycznie MF jest i trzeba będzie z tego skorzystać, wielkie thx och jak bardzo bardzo dziękuję Ci ;]
A Ty Orn, już coś zrobiłeś?
MAck pisze:To co mnie denerwuje w zdjęciach na AntWeb to patyczek przytrzymujący mrówę, który zawsze musi być widoczny... rozpraszając uwagę oraz psując efekt wizualny. U Ciebie ładnie się on rozmył w tle :)
Bez problemu można zrobić tak, żeby nie było widać nawet rozmytej igły ;) tak jak pisałem była to 3 próba i nie zwracałem na to szczególnej uwagi ;) Mrówkę przymocowałem silikonem ;]

PS. qń, dlaczego tam gdzie napisałem t.h.x to wyskoczyło mi "och jak bardzo bardzo dziękuję Ci" ;p Niemniej jednak mi się podoba xP
Awatar użytkownika
pawelllQwE
Posty: 2572
Rejestracja: pn 01 wrz, 2008
Kontakt:

czw 20 maja, 2010

Powoli nabiera to kształtów ;)
Dwie próby:
Obrazek
Obrazek

Niestety w niektórych miejscach czółek, tułów czy nóżki są nieostre.
Trzeba próbować dalej albo zmienić obiekt do fotografii ;p
Awatar użytkownika
MAck
Posty: 573
Rejestracja: śr 12 paź, 2005
Lokalizacja: Warszawa

pn 14 cze, 2010

Znalazłem ciekawy przykład:
Obrazek
http://farm5.static.flickr.com/4023/469 ... 7514_o.jpg - duża wersja, składane ze 194 zdjęć każde zrobione co 0,0065mm, mrówka miała głowę szerokości około 1mm
Awatar użytkownika
MrSnowwood
Posty: 150
Rejestracja: ndz 29 lis, 2009

pn 14 cze, 2010

Cuuuuudoooo :ojezu:
Nie mam zamiaru spełniać czyichś oczekiwań,
W życiu nie chodzi o to by sympatię zdobywać.
Awatar użytkownika
Drwal
Posty: 815
Rejestracja: pt 29 sty, 2010
Lokalizacja: Katowice

pn 14 cze, 2010

czuje się zmiażdżony...
główny maruda
Awatar użytkownika
Harnaś
Posty: 1428
Rejestracja: śr 30 lip, 2008
Lokalizacja: Kraków/Wadowice
Kontakt:

śr 16 cze, 2010

Ha! 128 włosek w 67 rzędzie od prawej strony jest nie ostry.
A tak serio to świetne.
Obrazek
Obrazek
MAĆKO
ODPOWIEDZ